
dinsdag, maart 18, 2008
Succes als fotojournalist? PR lijkt belangrijker dan goede foto's
Twee dingen vallen me op tijdens de presentatie van het nieuwe boek van Geert van Kesteren in De Balie:
1. Als je in Nederland succes zoekt als fotojournalist is veel reclame (laten) maken voor jezelf, zodat iedereen dénkt dat je erg goed en succesvol bent, belangrijker dan de kwaliteit van je foto's. Blijkbaar zijn mensen gevoeliger voor wat ze tot vervelens toe over iemand horen en lezen via een PR-offensief, dan dat ze hun eigen oordeel over iemands werk durven te volgen.
Dus: Bombardeer de media (met name Volkskrant, NRC en tv-redacties) met glansrijk nieuws over je succesvolle zelf, en voor je het weet zit je in valse bescheidenheid aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk of Pauw & Witteman. (Mocht dat nog even niet lukken, dan is er vast en zeker een stoel vrij bij Goedemorgen Nederland.)
2. Geert van Kesteren weet over fotografie niets anders op te merken dan "Ik ben een heel erg goede fotograaf" (en dat herhaaldelijk). Hij beheerst de publiciteits-truc, en zijn bekendheid berust mijns inziens dan ook grotendeels op PR, niet zozeer op opvallende fotografische prestaties.
1. Als je in Nederland succes zoekt als fotojournalist is veel reclame (laten) maken voor jezelf, zodat iedereen dénkt dat je erg goed en succesvol bent, belangrijker dan de kwaliteit van je foto's. Blijkbaar zijn mensen gevoeliger voor wat ze tot vervelens toe over iemand horen en lezen via een PR-offensief, dan dat ze hun eigen oordeel over iemands werk durven te volgen.
Dus: Bombardeer de media (met name Volkskrant, NRC en tv-redacties) met glansrijk nieuws over je succesvolle zelf, en voor je het weet zit je in valse bescheidenheid aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk of Pauw & Witteman. (Mocht dat nog even niet lukken, dan is er vast en zeker een stoel vrij bij Goedemorgen Nederland.)
2. Geert van Kesteren weet over fotografie niets anders op te merken dan "Ik ben een heel erg goede fotograaf" (en dat herhaaldelijk). Hij beheerst de publiciteits-truc, en zijn bekendheid berust mijns inziens dan ook grotendeels op PR, niet zozeer op opvallende fotografische prestaties.